Jeg kunne ikke
have sagt det bedre selv.
Hijos de putas.
Filmens navn
refererer til det nedsatte hold på The Boston Globe – den ældste fortsatte
efterforskende journalistiske enhed i De Forenede Stater. Filmen bygger på
sande begivenheder og portrætterer Spotlights afsløring af systematiske
børnevoldtægter (nej ’misbrug’ er ikke et fyldestgørende nok ord) inden for den
katolske kirke. Denne afsløring som The Globe vandt en velfortjent Pulitzer Prize
for Public Service for i 2003. ’Spotlight’ er skrevet af Josh Singer og TomMcCarthy, og sidstnævnte har instrueret den.
’Spotlight’
vandt både en Oscar for Best Picture og Best Original Screenplay. Med god
grund.
(Det skal lige nævnes, at mine noter tages i blinde (og uden at se ned på papiret) i et en mørk biografsal - deraf den store adspredelse i linieafstand og retning)
Åbningsbilledet
er en køretur ned ad en trang gang. Vi følger efter en tyk politimand, der
spærrer for vores udsyn. Det er inden for de første to minutter af en film, at
filmens stil og tema bliver præsenteret. Hvad er det for en film, vi skal se? Det
er allerede fra første kameraindstilling, at beskuer fodres med denne
information: Politiet dækker over noget. Politiet spærrer for publikums/offentlighedens
udsyn. Der foregår noget lyssky her.
Næste
indstilling er to politibetjente, der taler sammen på kontoret. ”Faderen vil
slippe med en advarsel.” Fader Geoghan sidder i et afhøringsrum. Udenfor
indikerer de kulørte lamper og juletræerne, at det er jul. Det bliver nok næppe
for de børn, fader Geoghan har misbrugt. Årstallet er 1976. Stedet er Boston
Massachusetts.
Vi springer til filmens
tid 2001. The Boston Globe har netop hyret en ny redaktør Marty Baron, som
spilles af Liev Schreiber (’Ray Donovan’ (2013-2016)). Baron har læst en klumme
i The Globe om advokat Mitchell Garabedian, som siger at ærkebiskop af Boston
kardinal Law vidste besked om at fader John Geoghan misbrugte børn og intet
gjorde for at stoppe ham. Dette bliver team Spotlights nye sag at undersøge og
efterforske. For aktindsigt vil det kræve at gå rettens vej, skønt 53% af deres
læsere er katolske. Spotlight teamet består af Spotlight-redaktør Walter ”Robby”
Robinson (Michael Keaton – ’Birdman’ (2014), ’Batman’(1989) eller ’BatmanReturns’ (1992)), journalist Mike Rezendes (Mark Ruffalo – ’The Kids Are Allright,’(2010)
’The Normal Heart’ (2014)), journalist Sacha Pfeiffer (Rachel McAdams – som du måske
genkender for den direkte elendige og uvedkommende ’True Detective Season 2’ (2015) - opfølgeren
til den vanvittigt fede serie ’True Detective’(2014) og ’Midnight in Paris’(2011) – som undertegnede faktisk havde muligheden for at se i en biograf i Paris,
men daværende ”ægte"-"mand” mente at det var spild af tid…kunst var spildt på ham.
Perler for svin. Literally.) og journalist Matt Caroll (Brian d’Arcy James – ’GameChange’ (2012)). Alle er de opdraget katolsk, men ingen af dem praktiserer
troen længere. Derudover er der The Globes vicechef Ben Bradlee Jr. (John Slattery – ’Mad Men’ (2007-2015), ’Sex in the City’ (2 episoder, 2000) – manden
der tilsyneladende har haft gråt hår hele sit liv á la Richard Gere) der
portrætteres som en lidt lunken karakter man ikke er helt sikker på.
Sacha Pfeiffer
er i starten af filmen med hendes bedste i kirke. ”Viden er én ting, men tro er
noget andet,” messer præsten som lægger op til næste scene, hvor Baron mødes
med kardinalen. Kardinalen fortæller, han som trediveårig pastor arbejdede på
en avis. Religion og journalistik går bare ikke hånd i hånd i min verden. Men
jeg er jo også opfostret med Public Service kanalens monopol og derved et krav
om objektivitet. Det samme gør sig ikke gældende for de amerikanske tv-stationer.
De begynder at
få fat på forskellige ofre, der naturligvis er blevet voksne ved filmens nutid.
Phil Saviano blev misbrugt som elleve årig af en præst, og han prøver at få
præsterne frem i lyset. Så vidt Saviano har undersøgt, er der tale om tretten
pædofile præster i Boston. Hvad der kendetegner ofrene, er at de har en lav
indkomst, oftest har de ikke den store støtte hos forældrene eller netværk. Udsatte
børn. Saviano fortæller, at i disse underklassesamfund betyder det at hjælpe en
præst det samme som at hjælpe Gud.
”How do you say no to God?”
Et af ofrene,
Patrick, havde en skizofren mor, og faderen havde netop begået selvmord da
præsten startede sine overgreb. Patrick blev stiknarkoman, men overvandt
stofferne.
Et andet offer,
Joe, var homoseksuel, hvilket præsten havde lagt mærke til og derfor rettet sin
opmærksomhed mod ham. Offeret havde aldrig mødt et menneske, der sagde at det
var okay at være bøsse – og slet ikke i den katolske kirke. Joe blev senere alkoholiker,
men overvandt det.
Disse to overlevede. Men mange ofre begik selvmord.
”We want to get
on the same page,” siger en af skolerne med støtte fra den katolske kirke til
Spotlight. Et billedligt sprog mellem dels biblen og avisen. De kommer aldrig "på samme side." Det er fortællinger kontra facts.
”If it takes a
village to raise a child, it takes a village to abuse one,” lyder en af de sidste skelsættende sætninger i filmen. Dette forekommer mig uvirkeligt og ulækkert. Som filmen
skrider frem, forstår man hvad der menes. For der har virkelig været en hel
landsby – for ikke at sige stater – om dette systematiske cover up af horrible
overgreb af børn. Hele organisationen inden for kirken der enten har fritstillet,
givet orlov eller sygeorlov til det (her har jeg lyst til at anvende mit vokabularium for alle
modbydelige ukvemsord, jeg kender, intet ville være mere passende, men af pladsmangel er der beskåret til:) bestialske udyr af en præst, der har
misbrugt et barn, i stedet for at få ham dømt og fængslet. At dække over det er
én ting og her burde alle ansvarlige fængsles for at dække over det. Men fandeme om ikke kirken har genindsat præsten i et nyt sogn eller
stat? Velvidende et nyt barn ville blive misbrugt med denne ugerning. Og fandeme om ikke både
advokater og politimænd har dækket over disse voldtægter af børn ved enten at
indgå forlig med børnenes forældre (da de fleste ofre blot ønskede en form for erkendelse af, at overgrebet havde fundet sted - denne erkendelse blev regnet ud i kolde kontanter og sagen blev herefter droppet), lade sagsakter forsvinde, vende det blinde
øje til og følge ordre.
Giv mig civil ulydighed.
Mit hjerte går
ud til de børn, der blev misbrugt af en hel landsby.
Af en stat.
Af stater.
Af lande over hele verden til Vertikanet.
Hijos de putas.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar