'Best Picture' og 'Best
Original Screenplay' gik til ’Spotlight,’ der har været vist forfilm til i Grand, og havde premiere i Grand den 25. Februar. Filmen om The Boston Globe’s
undersøgelse og afsløring af børnemishandling inden for den katolske kirke med MichaelKeaton (den bedste Batman! ’Batman’ (1989) med Jack Nicholson som Jokeren og
Kim Bassinger, der blev til Catwoman i ’Batman Returns’ (1992) og Danny DeVito
som the Penguin – som undertegnede var rædselsslagen for, da jeg så dem med min
far. Måske står netop disse som de bedste Batman film, idet det ikke handler om
latterligt udstyr, men om selve universet. Og ja kun disse to er produceret og instrueret
af eventyrs univers-skaberen Tim Burton – hvis du mener, du har hørt hans navn
før er det ikke helt usandsynligt. Du kender ham måske fra film som ’Pee-wee’sBig Adventure’ (1985), ’Beetlejuice’ (1988), ’Edward Scissorhands’ (1990), ’The Nightmare Before Christmas’ (1993), ’Ed Wood’ (1994), ’Mars Attacks!’ (1996), ’SleepyHollow’ (1999), ’Planet of the Apes’ (2001), ’Big Fish’ (2003), ’Charlie andthe Chocolate Factory’ (2005), ’Corpse Bride’ (2005), ’Sweeney Todd: The DemonBarbar of Fleet Street’ (2007), ’Alice in Wonderland’ (2010), ’Dark Shadows’
(2012), ’Frankenweenie’ (2012) eller ’Big Eyes’ (2014) – og udkommer med ’MissPeregrine’s Home for Peculiar Children’ her i år 2016. Undertegnede er født på
årets tredie sidste dag i 1982, og har derfor oplevet hele hans repertoire. De
der bevægede mig mest var ’Beetlesjuice’ for morskabens skyld. ’Edward
Saksehånd’ - jeg var helt fortryllet af universet og kærligheden i denne film –
her startede min forkærlighed for Johnny Depp og Winona Ryder. ’Ed Wood’ og ’Sleepy
Hollow’ – de bør bare ses. Desværre stopper min betagelse efter ’Big Fish.’ ’Big
Fish’ er en fantastisk film af et eventyr om at miste, hvor fantasi bliver
levende og man står tilbage med minderne om et menneske man har elsket. Faderens
løgne viser sig at have været sandheder – hvor ville jeg ønske denne befrielse
for mine børn. Den rørte mig dybt. Desværre, synes jeg, at Burton herefter mistede
grebet om at skabe en fuldent film. Utroligt flotte film ja. Men jeg har
manglet noget ved de senere – eller måske er jeg bare blevet for voksen til dem)
og (’Birdman’ (2014)) Mark Ruffalo (’The Kids Are All Right’ (2010)).
Den mexicanske
filminstruktør Alejandro Iñárritu har igen begået kunst. I min optik er det dog
ikke så overlegen kunst som ved ’Birdman or (The Unexpected Virtue ofIgnorance),’ hvilken The Academi Awards så fortjent præmierede med hele fire
Oscars for Best Motion Picture, Best Directing, Best Original Screenplay og Best
Cinematography. Filmen vandt 178 ud af 253 nomineringer. Jeg er altså ikke
alene om hverken min beundring eller betagelse af denne film. Faktisk er denne
film lige præcis den åbenlyse grund til, at film skal ses på det store lærred.
Her fortæres det meste af oplevelsen ved at se den på et skaldet tv i hjemmet –
så kan du have købt nok så meget unikt Ikea eller Panton, lavet NoaNoa neutralt
pastel univers ud af dit hjem med unik selvbygget europapalle sofa eller seng. Det
er underordnet. Dit hjem er ikke en biograf. Du har ikke ydet noget for at gøre
dig fortjent til dette mesterværk og alt det arbejde der ligger bag. Og måske
er det alligevel også tabt på dig, hvis du kun tænker på de sparede penge. Så
er kunst, i det hele taget, nok ikke dig. Af film af Iñarritus hånd kan nævnes den
virkelig gode ’Amores Peros’ (’Love is a Bitch’) (2000), ’21 Grams’ (2003 ) –
som egentlig er okay god, men desværre ramlede sammen med en trend i samtidens
film om en fragmenteret kronologisk gennemgang og det farvede i den grad min
mening om den den gang, fine ’Babel’ (2006), magisk realisme og meget fine ’Biutiful’
(2010) for så at skabe ’Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)’ (2014)
der er en hel liga for sig selv – og uden sammenligning med hans tidligere
film. Den er et fuldkomment mesterværk. Med ’The Revenant’ vandt Iñárritu enOscar og en Golden Globe for Best Director og yderligere en Golden Globe forbedste dramafilm.
Emmanuel ’”Chivo”Lubezki vandt en Oscar for Best Cinematography, og er dermed den første kamerafører
nogensinde der har vundet en Oscar hele tre år i træk. Han vandt en Oscar som
Best Cinematography for ’Birdman’ i 2015 (alt andet havde også været
utilgiveligt) og for ’Gravity’ i 2014. Her skal dog lyde en opfordring til alle
kvindelige kameraførere verden rundt: Kom i gang! Ud af de over femhundrede
nomineringer over otteogfirs år, har der aldrig været én eneste kvindelig. Og
selvsagt ingen kvindelig vinder.
Selv bjørnen i filmen var en mester, ifølge Wulfmorgenthaler i hvert fald:
Selv bjørnen i filmen var en mester, ifølge Wulfmorgenthaler i hvert fald:
Leonardo DiCaprio vandt
en Oscar for bedste mandlige hovedrolle - det var tredie gang, han vandt en
Golden Globe. DiCaprio spillede under minusgrader og spiste rå bøffel lever,
imens de skød filmen som gik halvfjerds millioner over budget. Pyt. Et greb i lommen.
Den største
kærlighedsscene jeg kan nævne, eventuelt grundet mine daværende blot tretten-fjorten
år, er stadig til dags dato scenen i ’Romeo + Juliet’ (1996) hvor DiCaprio ser Danesgennem akvariet for første gang. Hele filminstruktøren Baz Luhrman’s maximalistiske og overdådige univers samt de to hovedrollers sublime skuespil
tryllebandt denne grunge teen. Og soundtracket blev spillet tyndt. Baz Luhrman
står blandt andet bag hysteriske ’Strictly Ballroom’ (1992), overdådige og
fuldendte ’Moulin Rouge!’ (2001), irriterende voiceoverede ’Australia' (2008) og
overfladiske ’The Great Gatsby’ (2013).
Nåh. Vi har
været vidt omkring.
Allerede dengang
i 1996 var der ingen tvivl om Leonardo DiCaprios åbenlyse talent. Derfor er det underligt, at han først nu med sine enogfyrre år belønnes for det. Efter hans
præstation i ’The Revenant’ er det så velfortjent, at han har fået en Oscar.
Jeg så denne film midt i et tilbagefald i minusgrader i dansk vejr, og havde
frosset i et par uger. Jeg frøs ikke uden for igen efter at have set denne
film. I to timer og seksogtredive minutter spillede DiCaprio næsten kun over for
sig selv. Der er meget lidt dialog i denne film. Men det føles faktisk ikke
sådan. Det er muligvis den levende kameraføring skyld, at man ikke keder sig.
Men DiCaprio bærer virkelig denne film.
Jeg var
imponeret over hans portrættering af en hævngering fader. Men jeg var endnu
mere imponeret over hans takketale, da han vandt sin Oscar. Som det
miljøbevidst ansvarlige menneske han er, benyttede han muligheden til at
flytte fokus fra ham til klimaændringerne i sin tale:
“…Making ’The Revenant was about man’s
relationship to the natural world. A world that we collectively felt in 2015 as
the hottest year in recorded history, our production needed to move to the
southern tip of this planet just to be able to find snow. Climate change is
real. It is happening right now. It is the most urgent threat facing our entire
species and we need to work collectively together and stop procrastinating. We
need to support leaders around the world who do not speak for the big polluters
and the big corporations, but who speak for all humanity for the indigenous
people of the world, for the billions and billions of underprivileged people
who’ll be most affected by this. For our children’s children. And for those people out there whose voices have
been drowned out by politics of greed. I thank you all for this amazing award
tonight. Let us not take this planet for granted. I do not take this evening
for granted. Thank you so very much.”
’The Revenant’
’The revenant’ kan
oversættes til ’en person, der returnerer (som det franske verbum ’revenir’ -
at komme igen) efter lang tids fraværen.’ Dog har ordet en dobbelt betydning på
engelsk, idet det også betyder ’at gå igen’ – ’at genopstå,’ ’at vende tilbage
fra de døde.’ Altså et genfærd.
Forfilmen havde
med sit pulserende beat, intensiverende vejrtrækning på lydsiden og smukke, men
ubarmhjertige landskab på billedsiden allerede skabt en forventning i
undertegnede.
Jeg glædede mig enormt.
”Så længe du kan
trække vejret, kan du også kæmpe. Bliv ved med at kæmpe.”
Allerede ved
filmens start er der paralleller til kameraføringen i ’Birdman,’ der ligner et ’one
take’ som kameraet dansende snurrer rundt om menneskene og indgyder beskuer med
en smule køresyge. Fra mand til indianer til mand. Forvirringen er total. Netop
som ekspeditionens forvirring er total, da de angribes af en regn af pile. Denne
form for kameraføring sætter naturligvis større krav til skuespillerne, når der
ikke brydes hele tiden. Jeg er vild med det.
Vi introduceres
til John Fitzgerald (Tom Hardy), der er pelsjæger i 1820’ernes Midtvesten. Men
i dette øjeblik er det ham og ekspeditionen, der er de jagede for Arikara indianerne
vil stjæle skindene og sælge dem til franskmændene. Hugh Glass (Leonardo DiCaprio)
får resterne af ekspeditionen i ”sikkerhed” på båden og de driver langs
strømmen. Glass er ekspeditionens håb og guide hjem til fortet. Glass har sin
halvt indfødte søn, Hawk, med sig. Halv amerikaner. Halv Pawnee indianer. Hvilket
ikke er velanset, på grund af den tids racisme eller fordi ekspeditionen
angribes af ”rødhuder.” Fitzgerald afskyr indianere, da han er blevet halvt
skalperet tidligere i sit liv.
Glass angribes
af en kæmpe bjørn, da han leder efter mad ude i skoven. Atter her intensiveres
scenen af Lubezkis kameraføring, som føles som én lang nervepirrende indstilling.
En fed detalje er bjørnens ånde på kameraet, og optikken dugger til. Ja jeg er
klar over, det ikke er en rigtig bjørn, og det er en after effect. Men hele
scenen er super godt lavet, som DiCaprio flåes rundt og flænses af den kolossale
bjørn. Glass skyder bjørnen, og ekspeditionen kommer ham ”til undsætning.” Hans
skader er selvsagt enorme. Blodet fosser ud af hans hals, som den syes sammen. Det
er meget livagtigt.
”Nordlysvinden
kan aldrig besejre et træ med stærke rødder,” hvisker Hawk til sin fader, der
falder ind og ud af bevidsthed grundet sine fatale flænger. I en drøm flyver en
fugl ud af hjertet på Glass’ døde hustru og Hawks mor…Birdwoman?
Ekspeditionen tager
afsted, imens Hawk, den unge Jim Bridger og Fitzgerald melder sig frivilligt
(for en løn) til at blive tilbage med den døende Glass som ikke kan klare turen
hjem på en båre. De får besked på, at give Glass en ordentlig begravelse når
han er død. Dette ønsker Fitzgerald at fremskynde, og han prøver at kvæle Glass
på hans dødsleje da han er alene med ham. Hawk kommer sin fader til undsætning
i sidste øjeblik. Fitzgerald myrder Hawk for øjnene af Glass, der intet kan
foretage sig grundet sine kvæstelser. Han kan end ikke råbe på hjælp, fordi
bjørnen flåede hans hals over. Hawk udånder for øjnene af sin hjælpeløse far.
Fitzgerald
lokker Bridger med under løgne om angreb af indianere og at de må flygte med
det samme. Glass efterlades. I en udgravet grav. Glass begynder sit ’comeback’
med at hive sig hen over den iskolde jord.
I feber-drømme
ser Glass Hawk for sig ved en kirke uden tag. Med en kirkeklokke der ringer,
men uden lyd. Glass krammer sin søn. Men han er et træ. Med stærke rødder.
’On est tout des
savages’
(’We are all
savages’ – Savages kommer i øvrigt på dette års Roskilde)
står der på
skiltet ved den hængte pawnee indianer.
Kort sagt:
Lad os ikke tage
denne verden for givet.
’Vi’ – mennesket
- kommer ikke tilbage, hvis vi fortsætter
med at behandle jorden som vi gør nu.
Revenir.
On est tout des
savages.
Så længe du kan
trække vejret, kan du også kæmpe.
Bliv ved med at
kæmpe.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar