Sommeren 2019 tog vi, efter et smut i Skagen, videre med campingvognen ti Ebeltoft. Jeg har været i Ebeltoft, da jeg var som barn, jeg elsker virkelig stemningen her. Her er så hyggeligt. Og så er her kun en brøkdel af alle de turister, der oversvømmer Skagen. Nede ved vandet ligger Glasmuseet, der skulle vi naturligvis ind - det kan næppe være gået nogens næse forbi, at jeg elsker museer. Og når man, som jeg, er vokset op få km. fra Danmarks eneste bevarede glasværk nemlig Holmegaard Glasværk, så har man eller jeg en forkærlighed for glaskunst og glasdesign. Det samme gør sig egentlig også gældende i forhold til keramik, idet jeg jo selvfølgelig også er vokset op tæt på Kähler. Holmegaard Glasværk, der blev blev oprettet i 1825, er i øvrigt blevet lavet om om til et nyt "kulturelt kraftcenter" kaldet Holmegaard Værk med kunsteksperimentarium, udstillinger og spisesteder og jeg glæder mig enormt meget til at besøge det. Du ved, post corona. Nåh. Tilbage til Ebeltoft og Glasmuseet:
Glashytten er stedet arbejdende værksted, hvor man denne dag kunne se glaskyllinger blive til.
Glas- og billedskunstneren Micha Karlslund indsamlede henover sommeren de indleverede perleplader, så de til sidst indgik i én stor samlet perleplade. Motivet tog afsæt i 'Æbletræets blomst. Det færdige værk blev præsenteret som en del af Æblefestivalen, som hvert af afholdes i efterårsferien i Ebeltoft. Man fik en fribillet, når man afleverede sin færdige og nystrøgede perleplade ved indgangen, som kunne bruges på at komme i efterårsferien og se det færdige resultat. Det var super hyggeligt, Morfar lavede ikke sin egen, men hjalp i stedet Elvisio med sin.
Vi returnerede dog ikke til eftersferien, men så i stedet det færdige resultat på deres Facebookside: